Tartalom

Ez az oldal grafológiával kapcsolatos írásokat, grafoteszteket tartalmaz. Elsősorban azoknak szól, akiket érdekel az íráselemzés, szívesen vizsgálgatják saját írásukat, de nem képzett grafológusok.

Mi a grafológia?

Röviden: Olyan tudomány, amelynek célja a személyiség feltárása a kézírás vizsgálatán keresztül.

Bemutatkozás

Fodor Gabriella vagyok. 2002 óta foglalkozom grafológiával. Az íráselemzés tudományával kapcsolatos ismereteim javát a Grafológiai Intézetben szereztem. Mivel tanárként dolgozom (vagyis most épp gyed-en vagyok), nagyon jól hasznosítom mindazt, amit magamba szívtam a grafológiáról. Szakdolgozatomat is pályaorientációs témában készítettem. Ezt az oldalt azért indítottam, hogy minden grafológiára nyitott olvasó számára érdekes vagy hasznos (vagy érdekes és hasznos) irományokat tehessek közzé. Ha kérdésed van, írj a gabfod@freemail.hu címre!

Hírlevél

Milyen a tanulási stílusod?

2010.04.18. 22:58 :: gabfod

 Közeleg az érettségi és a vizsgaidőszak. Ennek apropóján úgy gondoltam, készítek egy grafotesztet a tanulási stílusokról. Elvégzéséhez nem szükséges semmiféle grafológiai ismeret. Igyekeztem mindent közérthetően fogalmazni és példákkal illusztrálni.

Amire azonban szükség van: egy A/4-es oldalnyi sima lapra, fejből, tollal, 2-3 papír alátéten írt szövegre.

Miután a tesztből megtudtad, hogy kézírásod alapján milyen a tanulási stílusod, tanulási tippeket is olvashatsz.

Jó vizsgálódást!

 

Első lépés:

Vedd magad elé az írásod! Olvasd el az alábbi blokkok (I-IV.) megállapításait! Jegyezd fel, hogy az egyes blokkokból hány megállapítás illik az írásodra!

I.

1. A középzóna nagyobb, mint a felső zóna. 

 

 


  

 

 

2. A felső zónás hurkok bekötési pontja leér a középzónába.

 

 

3. Betűim nem dülöngélnek ide-oda.

4. Írásomban a felső hurkok nem túl teltek.

5. Írásom többnyire jól olvasható.

6. A leírt szöveget igyekszem jól tagolni, soraim és szavaim nem csúsznak egybe.

7. Ha megfordítom a papírt, és végigsimítom a hátoldalát, érzem a vonalak kidomborodását.

8. Ékezeteimet nem teszem túl magasra.

 

 

II.

1. Kezdővonalaim többnyire hosszúak.

 

 

 

 

2. Szavaim jól elkülönülnek, legalább kettő o betűm befér közéjük.

3. A betűket többnyire teljes alakjukban kiírom, nem egyszerűsítem őket.

4. A rendelkezésemre álló írófelületet kihasználom, csak kevés hely marad üresen a papíron.

5. Írástempóm inkább lassú vagy közepes, tollam nem lendül előre nagy sebességgel a papíron.

6. Bal margóm széles, elfér rajta egymás mellett legalább nyolc o betű.

7. Betűim állóak vagy enyhén balra dőlnek.

8. Vonásékezeteim hosszúak.

 

 

 

 

III.

1. A felső zónám hangsúlyosabb, mint a középzónám.

 

 

 

 

 

2. A vonás ékezeteim hosszúak.

 

 

 

 

3. Írásomat igyekszem tagolni. Használok bekezdéseket, esetleg kiemelést, aláhúzást.

4. Soraim, szavaim jól elkülönülnek egymástól. 

5. Nem írok túl nagy méretű betűkkel.

6. A betűim nem dülöngélnek ide-oda. 

7. A nagybetűket sokszor nyomtatottan írom. 

8. Felső hurkaim közt vannak szöges alakúak.

 

 

 

 

 

IV.

1. Írásom jól kitölti a papírt, kevés a szabadon hagyott felület.

2. Több helyen előfordul, hogy betűim ide-oda dülöngélnek.

3. Írásom lendületes, gyors tempójú.

4. Vonásékezeteim sokszor jobban hasonlítanak egy c betűhöz, mint egy egyenes vonalhoz.

 

 

 

 

 

5. A hurkok szélesek, teltek.

 

 

 

 

6. Gyakran oda is írok hurkot, ahol eredetileg nincs.

 

 

 

 

7. Egy betűt általában többféleképpen írok le.

8. Jobb margómra nem fér négynél több o betű.

  

Második lépés:

A számozott blokkok megállapításai egy-egy tanulási stílust takarnak. Válaszd ki, melyik blokkban van a legtöbb írásodra jellemző megállapítás! (Lehet, hogy nem csak 1 ilyen van.) Ezután megtudhatod, milyen a tanulási stílusod (Forrás: http://www.spec.hu/tanulstilus.htm):

I. GYAKORLATI

II. TÖPRENGŐ

III. ELMÉLETI

IV. TEVÉKENY

Harmadik lépés:

Olvasd el a tanulási stílusod jellemzését, és a hozzá kapcsolt tanulási tippeket!

A gyakorlati stílus jellemzői

Minden elméletet szívesen kipróbálnak a gyakorlatban, hogy lássák működik-e. Sokat kísérleteznek, az új ismereteiket a gyakorlatból merítik. Az elmélet csak addig érdekli őket, amíg gyakorlati haszna van. Nem szeretnek elvi kérdéseken töprengeni, lényegre törőek, földön járó emberek. Az elméleti levezetésekben, fejtegetésekben csak gyengén teljesítenek, de a gyakorlatias munkákban kiválóak.

 

 A gyakorlati stílushoz illeszkedő tanulási módszer

Minden új ismeret forrása a gyakorlat legyen. A tanulásnak fontos része a manuális tevékenység (pl. plakát, saját ábrák, illusztrációk, szókártyák, térképek stb. készítése), ennek segítségével a tanulás élményszerűvé tehető. Lényeges, hogy a tananyag ezáltal egyszerűsödjön. Az elméleti anyagot próbáld meg „átültetni” a gyakorlatba: pl. képzeld bele magad abba a történelmi helyzetbe, amiről tanulsz. Amit csak lehet, próbálj ki a gyakorlatban is (mármint a tananyagból)! Ha lehetőséged van, vegyél részt minél több próbavizsga-szituációban!

 

 

A töprengő stílus jellemzői

A töprengő emberek szeretnek sokat mérlegelni akár elméleti, akár gyakorlati feladatot kell megoldaniuk. A különböző szempontokat szívesen összehasonlítják, sok adatot gyűjtenek, és ezeket gondosan értékelik. Gyakran többször is nekirugaszkodnak egy-egy feladatnak. Alapos emberek, minden irányból tájékozódnak, mielőtt cselekszenek. Szívesen veszik mások véleményét is. Szeretnek könyvekből tanulni, szeretik a szívós munkával megoldható feladatokat.

 

A töprengő stílushoz illeszkedő tanulási módszer

A legfontosabb dolog a probléma alapos körüljárása. Sok segédanyagra és sok időre van szükséged. A részleteket is alaposan át kell gondolni, a tananyagban bizonytalanság nem maradhat. Legjobb, ha kisebb részekre osztod a tanulnivalót, és egy-egy alkalommal csak egy-egy kisebb témakört veszel át. Így lesz alkalmad azt alaposabban átgondolni, körüljárni. Érdemes a könyv vagy jegyzet megfelelő helyeire kis cetliket ragasztgatni, amelyek kiegészítéseket tartalmaznak.

 

 

Az elméleti stílus jellemzői

Folyamatos megfigyelők, minden új ismeretet igyekeznek beilleszteni saját logikai rendszerükbe. A problémákat lépésről lépésre alaposan átgondolják, analizálják, majd egy egységes elméletbe foglalják, szintetizálják. Törekszenek a tökéletességre, csak akkor pihennek, ha már minden a helyére került. Inkább elméleti beállítottságúak, a megvalósítás nem nagyon érdekli őket. Gyakori kérdéseik: Mi az oka? Mi az értelme? Hogyan illeszkedik ez ide? Miből indulunk ki? Következetesen, logikusan gondolkodnak.

 

Az elméleti stílushoz illeszkedő tanulási módszer

Ha a tananyag logikus felépítésű, alaposan, lépésről lépésre kifejtett, akkor nem okoz gondot még a hatalmas terjedelem sem. A legjobb tanulási módszer számodra a vázlat vagy mind map (gondolattérkép) készítése (leírása: www.diszlexia.hu/mindmaptani.pdf), amelyben saját logikád menetét követed. Ha idő vagy energia hiányában erre nincs lehetőség, a kulcsszavak szövegből való kiemelése is hatékony.

 

 

A tevékeny stílus jellemzői

A tevékeny emberek mindig tettre készek, élvezik a tanulás folyamatát. Nyitottak, és lelkesednek minden új dolog iránt. Ha az újdonság izgalma megszűnik, azonnal új kihívást keresnek. Nem lelik örömüket a hosszú, kitartást és precizitást igénylő munkában. Társas emberek, szeretnek csoportban tanulni. Nem szívesen szerzik ismereteiket könyvből, a hosszadalmas, bonyolult tananyagon nehezen rágják át magukat. A hirtelen megvilágosodás pillanataiban látják meg az összefüggéseket.

 

 A tevékeny stílushoz illeszkedő tanulási módszer

Úgy tanulsz a leghatékonyabban, ha a tananyagot érdekessé teszed. Például előadod, megzenésíted, mozgást kapcsolsz vagy rajzolsz hozzá, prezentációt készítesz róla, elmagyarázod valakinek („továbbtanítod”). Nagyon hasznosak számodra a kiscsoportos, élménygazdag foglalkozások, ahol tanulótársakkal együtt veszitek át, vitatjátok meg a tanulnivalót.

 

Egy emberre nem csak egy tanulási stílus lehet jellemző, de általában van egy alapstílus, ami meghatározóbb.

 

További hasznos linkek a tanuláshoz, jegyzeteléshez:

http://hu.wikipedia.org/wiki/PQ4R

http://hu.wikipedia.org/wiki/Cornell-módszer

www.diszlexia.hu/mindmaptani.pdf
http://hu.wikipedia.org/wiki/Tanulási_kártya

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://grafodor.blog.hu/api/trackback/id/tr121932936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása